Naar de hoofdinhoud

Deelnemers laten starten zonder account

Laat deelnemers laagdrempelig deelnemen met slechts hun emailadres!

Deze week bijgewerkt

In dit artikel meldden wij dat het mogelijk is om deelnemers op een laagdrempelige manier te laten deelnemen aan een onderzoek, zonder dat ze vooraf een account hoeven aan te maken. Deelnemers hoeven alleen hun e-mailadres in te vullen om te starten. Indien gewenst kunnen ze later alsnog een account aanmaken, bijvoorbeeld om hun resultaten in te zien of deel te nemen aan vervolgonderzoek.


Hoe werkt het in de praktijk?

Je maakt een open (anonieme) uitnodigingslink aan die deelnemers toegang geeft tot jouw onderzoek. Deze link kun je:

  • Zelf versturen via e-mail (bijvoorbeeld vanuit je eigen mailprogramma)

  • Printen als QR-code en ophangen op locatie

Je hoeft deelnemers dus niet eerst te importeren en ook geen gebruik te maken van het standaard uitnodigingssysteem (bijvoorbeeld via “Johan”).


Wat zijn de voordelen?

Laagdrempelige deelname
Deelnemers kunnen direct meedoen, zonder account of registratie.

Geen import nodig
Bespaart tijd: geen voorafgaande importbestanden of koppelingen.

Snelle start
Slechts een e-mailadres is nodig om een vragenlijst in te vullen.

Flexibiliteit
Deelnemers behouden de mogelijkheid om later een account aan te maken.

Zelf regie over uitnodiging
Gebruik je eigen communicatiemiddelen zoals eigen mailing of een QR-code.


Hoe stel je dit in? (Stapsgewijze instructie)

  1. Ga naar je project in de Planner

    • Open het scenario waarin je deze functionaliteit wilt gebruiken.

  2. Maak een uitnodigingslink aan

    • Klik bij Links op "add link"

    • Vink de optie ‘Anonymous’ aan.

  3. Voeg een actie toe: 'Collect Employee Data'

    • Bij het juiste scenario, voeg een actie toe bij "On plan start" door op de "Add action" knop te klikken.

    • Selecteer als actie "Collect employee data". Stel dit in zoals gewenst, eventueel met een template.

    • Zorg dat minimaal het veld ‘Email’ is aangevinkt.

      • Dit is nodig om deelnemers later eventueel een account te laten aanmaken. Er kan ook gekozen worden om meer informatie uit te vragen, maar er is op z'n minst een emailadres nodig.

  4. Koppel hierna de workflow van het onderzoek

    • Voeg de onderdelen toe die de deelnemer moet uitvoeren na het invullen van het e-mailadres (bijv. vragenlijsten, health check of de PMO workflow)


Aandachtspunten en beperkingen

⚠️ Alleen beschikbaar voor projecten in de nieuwe Planner-omgeving
Deze functie werkt niet in projecten die zijn opgezet in de ‘oude stijl’.

⚠️ Zorg dat je het e-mailadres uitvraagt aan de voorkant
Zonder e-mailadres kunnen deelnemers later geen account aanmaken. Dit moet dus onderdeel zijn van de eerste stap in het scenario.


Heb je nog vragen of wil je ondersteuning bij het instellen?
Neem gerust contact op met support@johan.nl

Was dit een antwoord op uw vraag?